5 maja 2015

Dwie scenerie filmowe w jednej „Pogardzie” (reż. Jean-Luc Godard)

Rzecz o toaletach  |  Scenerie filmowe

Słynne dzieło Jean-Luc Godarda – Pogarda to dwie scenerie filmowe w jednym obrazie. Poprzednio prezentowaliśmy Wam kadry filmowe, w których tłem dla wydarzeń była łazienka (sceneria nr 1). Wśród nich znalazła się również ta z Casa Malaparte na Capri (sceneria nr 2), w którym kręcono większość scen Pogardy. 

Willa jest 3 poziomowym, ceglanym obiektem, na szczycie którego znajduje się ogromny taras z widokiem na morze. To właśnie sceny na tarasie wydają się być kluczowe dla obrazu Godarda. Film rozpoczyna się ujęciami rzeźb greckich bogów oraz widokiem willi z lotu ptaka, a kończy się odegraniem sceny z ‚Odyseusza’ (nad którym pracują Lang i Piccoli – filmowy Paul Javal) na tarasie Casa Malaparte. Tu dochodzi też do rozmowy Camille (Brigitte Bardot) i Paula (Michaela Piccoli), po której para zbiega z 99 stopni, kierując się w stronę morza.

Projekt willi popełnił włoski architekt Adalberto Libera, chcąc nie chcąc, z pomocą Pana Malaparte, który w wyniku różnicy zdań przejął kierownictwo nad budową domu i część prac powierzył lokalnym rzeźbiarzom. Ta anegdota może być punktem wyjścia do rozważań nad procesem projektowania. Gdzie są granice pracy architekta, a gdzie granice wizji inwestora? W Casa Capri żadna z granic nie została chyba przekroczona. 

Rzuty Casa Malaparte znajdziecie pod tym adresem: http://divisare.com/projects/275381-Diego-Candito-analisi-di-Casa-Malaparte-arch-Adalberto-Libera

Powrót do listy